Al jaren bemiddelen MareGroep en Servicepunt Werk inwoners van zeven gemeenten in deze regio naar een baan. Soms is dat in de vorm van een beschutte werkplek en andere keren een werkfittraject of een reguliere baan in het bedrijfsleven.
Het leidde tot aantoonbare successen met onder meer het sociaal ondernemend bedrijf AkzoNobel. Ingrid Kuijt, accountmanager van Servicepunt Werk, Wim Jonker, teamleider van de afdeling Service van Akzo Nobel én gemeenteraadslid Monique de la Rie praten over de ervaringen.
SPW is gespecialiseerd in het bemiddelen van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt naar regulier werk, MareGroep zorgt voor de doorontwikkeling van deze mensen. De instroom van kandidaten komt binnen via de gemeente Katwijk en de ISD Bollenstreek. Dit is een samenwerkingsverband tussen de gemeenten Hillegom, Lisse, Teylingen, Noordwijk en Katwijk.
MareGroep en Servicepunt Werk hebben een breed aanbod van potentiële medewerkers, die goed begeleid en ondersteund worden. ,,Sociaal maatschappelijk ondernemen staat voorop. Mensen uit de regio, die een steuntje in de rug kunnen gebruikende mogelijkheid bieden om deel uit te maken van het ‘werkend’ leven. Ritme, sociale contacten spelen een belangrijke rol. Daarbij kunnen MareGroep en SPW de werkgever ontzorgen en meedenken/werken in opleidingen.
AkzoNobel heeft hier al goede ervaringen mee, laat Jonker weten. ,,Natuurlijk staan wij te springen om technisch personeel. Maar door de werkwijze van MareGroep en SPW zijn we ook anders gaan denken in de mogelijkheden.’’ Zowel het uitbesteden van werkzaamheden is binnen de organisatie van MareGroep en SPW mogelijk, denk aan het repareren van pallets maar ook het inhuren van geschikte werkarbeidskrachten. ,,Een combinatie die werkt!’’
Voorbeeld
De samenwerking is een prachtig voorbeeld, beaamt De la Rie. ,,Als interim HR-manager bij Akzo zag ik, hoeveel moeite er gedaan moet worden om vacatures in te vullen. Als gemeenteraadslid kwam ik te weten over de aanstaande integratie van SPW en MareGroep, hun huidige dienstverlening en de ambitie voor de toekomst. Ik vroeg Ingrid, of ze mogelijkheden zag om aanbod en vraag bij elkaar te brengen. Zo zijn de lijntjes ontstaan.’’
Kuijt: ,,Wij kennen onze klanten en ondernemers in de regio. En ons werk stopt niet na een geslaagde plaatsing. Door kennis en inzicht te geven aan de werkgever is het realiseren van duurzame plaatsingen mogelijk. Daarom bieden wij werkfittrajecten aan om het maximale uit de samenwerking te kunnen halen. Met de werkgever kan er ook een opleidingstraject ontstaan waarin de klant wordt om- of bijgeschoold. Hierdoor kun je maatwerk leveren.”.
Opleidingstraject
Het matchen van mensen met bedrijven wordt professioneel aangepakt. Kuijt: ,,We starten een opleidingstraject, waarbij één van de methodes het organiseren van een ‘Jobsafari’ is. Werkzoekenden nemen we dan mee om de verschillende afdelingen van een bedrijf te leren kennen. Zo kunnen onze klanten bijvoorbeeld een kijkje nemen bij een groot hotel in deze regio. En ervaren wat het is om te helpen in de keuken, housekeeping of op de afdeling inkoop. Hierdoor krijgen zij een goede indruk van wat er allemaal speelt en kunnen zij aangeven, welk type werk goed zou kunnen passen. Dit is een mooi voorbeeld hoe er op maat wordt gewerkt om te zorgen voor de juiste match tussen werkgever en een klant van ons.
De samenwerking tussen AkzoNobel en MareGroep en SPW bevalt opperbest, beaamt Jonker. ,,Mensen met verschillende achtergronden kun je aan werk helpen. Het is fijn, dat ze na het volgen van een opleidingstraject weer aan de slag kunnen. En weer ervaren hoe het is om ’s ochtends om 08.00 uur te beginnen en in het werkritme te komen. Deze medewerkers doen weer mee, doen ertoe en wij op onze beurt zijn heel blij met ze.’’
Gepassioneerd stelt Kuijt: ,,Zelf word ik ook blij, als iemand helemaal gelukkig is, omdat ze voor het eerst in jaren weer een sollicitatiegesprek hebben bijvoorbeeld. Als team vieren wij elke plaatsing. Die succesjes geven onszelf ook de energie om door te gaan: elke plaatsing is er één. Voor de medewerker, de organisatie maar ook voor de regio. Het is maatschappelijke winst.’’
KADER
Directeur Rinco Knoop besluit: ,,Nu de effecten van corona steeds meer zichtbaar worden, is de verwachting dat de meest kwetsbare groepen in de samenleving het hardste worden geraakt. Tegelijkertijd wordt de waarde van werk steeds duidelijker: wat het voor mensen betekent om te werken, de structuur en houvast die het biedt, het gevoel van eigenwaarde en ertoe doen. Daar kan niets tegenop en wij merken dat dagelijks bij onze medewerkers.’’
Met werk ontwikkelen mensen zich, is er minder kans op schulden of stapeling van problemen. Dat is ook waardevol voor de regio. Knoop: ,, Met de integratie van beide bedrijven zetten we in op een nog betere en efficiëntere dienstverlening om mensen die het nodig helpen te helpen aan een passende werkplek. Door ze te ontwikkelen of te re-integreren. Samen met partners in de regio zoals gemeenten, werkgevers of scholen. Om die waarde van werk om te zetten in maatschappelijk voordeel voor de regio. Niet alleen wij, maar samen, met elkaar en voor elkaar in deze mooie regio.
MareGroep brengt mens en werk bij elkaar
Nijverheidsweg 22 • 2215MH Voorhout
Postbus 43 • 2215ZG Voorhout
T. 0252 - 262100
F. 0252 - 262111
communicatie@maregroep.nl
ikhebeenklacht@maregroep.nl
www.maregroep.nl
Informatie voor bedrijven:
accountmanagers_pd@maregroep.nl